Diskové rychloběžné dopravníky zajišťují spolehlivou přepravu v pracovních polohách od vodorovné po svislou. Základní pohyblivou částí je sestava lana, na němž jsou v pravidelných odstupech umístěny plastové disky. Lano se pohybuje mezi dvěma koncovými koly speciální konstrukce. Tato kola jsou umístěna v ocelových pláštích dolní a horní stanice, které jsou propojeny dvěma trubkami.
Lano s disky se pohybuje vyšší rychlostí v porovnání s řetězovými nebo korečkovými dopravníky. Disky jsou velmi volně slícovány s trubkami a plášti a vzhledem k jejich rychlosti pohybu přemisťují jak materiál, tak i vzduch. Tím dochází k provzdušnění (fluidizaci) i takových materiálů, které jinak nemají fluidizační vlastnosti. Proto je EDL schopen podávat výkon daleko vyšší než je tomu u jiných dopravních systémů srovnatelné velikosti, váhy nebo ceny. Navíc dochází k podstatně menšímu poškozování dopravovaného materiálu v porovnání s většinou ostatních způsobů dopravy.